.

dilluns, 9 de juny del 2008

El repte de la convivència al pati

Què fan els alumnes del IESM Ferran Tallada a l'hora del pati? On passen més estona: a la cantina o a la pista poliesportiva? Amb quines companyies passen 30 minuts d'un dia? Hi ha conflictes? Hi ha problemes entre els i les companyes?

Amb aquestes mateixes preguntes, l'equip dels Joves Periodistes del Carmel es va posar mans a l'obra per a començar a realitzar un petit reportatge sobre la convivència a les hores de pati als instituts. Concretament, la nostra proposta es va centrar en l'IESM Ferran Tallada, on durant uns quants dies hem estat realitzant petites observacions a les hores de pati.

A partir d'unes enquestes que vam lliurar als alumnes de segon cicle de l'institut, hem intentat saber com es relacionen a l'hora del pati. Dels resultats podem destacar els següents aspectes. Pel que fa als alumnes de 4rt d'ESO, el que fan habitualment a l'hora del pati és anar a la cantina(35,75%) i parlar amb companys i companyes de la classe (57,14%). A diferència dels alumnes de primer cicle, pels de 4art d'ESO practicar esport a l'hora del patí no és habitual. Podem dir que gairebé la meitat dels enquestats han sentit a parlar d'alguna baralla o discussió al centre (42,86%). La majoria s'han resolt (64,29%) tant amb l'ajuda de nois (42,86%) com també de nòies (35,71%) i del professorat(35,71%). Respecte aquest últim, segons l'alumnat enquestat, han intervengut directament el 50% de les ocasions. En el 28,57% de les ocasions avisen a direcció i només en el 14,29% de les ocasions criden l'atenció des de lluny. D'altra banda, el 85,71% de l'alumnat afirma saber què es la mediació.

Aquest últim percentatge baixa fins el 50% en els alumnes de 3r d'ESO. També és mes reduït el nombre de persones que van a la cantina (50%). Destaquem que només una persona afirma haver estat involucrada en un conflicte.

Per a complementar aquesta informació, vam parlar amb Elvira Fonoll, professora de l'IES Ferran Tallada, sobre els torns de vigilància a l'hora del patí. Podeu escoltar-la al nostre Podcast i al reproductor d'aquesta pàgina. Hem pogut saber que altres centres del nostre barri, com per exemple el CEIP Carmel, organitzen una sèrie d'activitats lúdiques per millorar la convivència a l'hora del pati, destinades al cicle mitjà i superior. Per exemple: cada dia de la setmana a l'hora de pati es realitzava una activitat diferent: música (escollida per alumnes), xerranca, saltar a corda i altres. Aquest tipus de noves propostes creiem que ajuden a millorar la relació dels companys i companyes a l'hora del pati. Aquí us deixem una altra experiència d'una altra escola del districte, el CEIP Àngels Garriga, que també aposta per aquest tipus de propostes.

Aquest tipus d'experiències pot millorar la relació entre els i les alumnes, ara que actualment a les aules tenim més presència d'alumnes de diferents cultures.

Segons un estudi elaborat el 2006 per La Fundación Hogar del Empleado (Fuhem) entre 2000 alumnes d'ESO i Batxilerat de Madrid, només la meitat dels estudiants accepta la presència d'immmigrants a les aules, mentre que un 15% la rebutja. Aquest estudi, del qual podeu llegir-ne un resum, també fa una referència a l'assetjament escolar, també anomenat bullying.

En la franja d'edat d'11 a 18 anys, un 5% dels enquestats afirmen sentir-se maltractats per algun dels seus companys. Tres de cada cent reconeixen que el maltracten habitualment. Més de l'11% pensen que hi ha professors i professores que tenen por a causa del comportament d'algun dels alumnes. Tot i això, la gran majoria assegura que hi ha un bon clima de convivència amb els companys.

Resumint, creiem que aquestes iniciatives afavoreixen la convivència entre els companys a l'hora del pati. Tot i això, sempre hi haurà algunes persones que encara que realitzin aquestes activitats estaran amb la mateixa actitud. Perquè no només realitzant aquestes activitats canviaran la seva forma de pensar i actuar. Cal destacar que alguns esports, com per exemple el futbol o el bàsquet, poden generar moments de tensió entre els companys, pel seu grau de competitivitat. Per tant, es recomanaria, per millorar la relació entre els propis alumnes, incorporar altres jocs o activitats que fomentin la col·laboració entre ells.

Text i Fotos: Toni Femenia, Jove Periodista del Carmel
(Les fotos han sigut realitzades a l'IESM Ferran Tallada)